Majoritatea copiilor si adolescentilor aparrtinand asa numitei „Generatii Z”, din indiferent ce mediu social ar proveni au particularitati si nevoie speciale, adaptate conditiei lor adesea mult influentata de domnia mediului virtual-digital. Cu atat mai mult, copii proveniti si la Ploeisti, un oras minat de imbatrainire si depopulare demografica, proveniti din medii vulnerabile , uneori agravate de tot mai multe conditi ecnomice. Peste 20 de copiii ce provin din familiil dezavantajate, au beneficiat in cadrului centruluid e zi de forme alternative creative de ineterventie si stimulare care le dezvolta personalitatea.
Dansul in genere, utilizarea tehnicilor coregrafice ludice, adaptate varstei si trasaturilor lor de personalizate, pot si trebuie sa joace un rol cheie in formarea lor pentru viitor. Potrivit, de pilda metodei Montessori Community School in sistemul lor curent educational, practicarea anumitor miscari sau dansuri in grup sunt de natura sa contribuie la intarirea memoriei, la dobandirea unui spirit de ordonare mai riguroasa a a abilitatilor secventiale pe care si le dezvolta dansul in paralel. Dansul a fost adoptat ca metoda inovativa de stimularea a creativitatii si la Centrul de Zi SMART de la Ploiesti. S-a observat ca dansul le poate intareste copiilor stima de sine, factor considerat esential pentru imbunatarirea procesului de invatare explorativa .
Multi experti in educatie, sustin ca dansul la nivelul elementar si gimnazial ar merita sa fie integrat deja in curricula uzuala , nu doar in cazul copiilor din randul copiilor cu situatii speciale.
Aceasta ar fi valabil pentru ca s-a dovedit ca practicarea dansului de catre copii ajuta si la arderea caloriilor in plus la fortificarea muschilor, imbunatatirea simtului de echilibru , a mobilitatii corporale si a starii emotionale in genere ! In plus, antrenarea copiilor in activitati de dans amuzante si provocative a condus la cresterea gradului de creativitate, de comunicare, per ansamblu a competentelor transversale, ca de exemplu chiar gandirea critica si aptitutidinile colaborative in cadrul echipelor.
Din imagini, rezulta clar ca intiativa a fost extrem de bine primita de elevi si ca ea poate deveni un ritual repetabil nu doar la after school , ci si acasa, cu respectarea recomandarilor primite de la personalul calificat al centrului .
In fapt, orele si exercitiile coregrafice completeaza si alte actiuni educative conexe cum ar fi deprinderile de igiena mai minutios exersate, dezvoltarea atentiei distributive, dezvoltarea unui mod de viata creativ, spontan, independent bazat pe incredere in fortele proprii, interactivitate si socializare.
Material redactat de prof. Sever AVRAM, in cadrul proeictului SMART
Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Regatului Norvegiei sau a Guvernului României.
Pentru mai multe detalii despre FRDS și activitatea Programului Dezvoltare Locală vă invităm să accesați adresele:
https://dezvoltare-locala.frds.ro www.frds.ro
Proiectul S.M.A.R.T. este implementat cu sprijinul financiar al Granturilor Norvegiene și se derulează la nivel multiregional pe parcursul a 42 de luni, în parteneriat cu Salvation Army Norway.